Informatie terug vinden in je CRM systeem

Samenwerken doe je niet alleen!

Een veel gehoorde klacht van Business Development Managers, ook wel sales genaamd is dat zij vinden te veel tijd aan “administratie” cq verslaglegging binnen een CRM systeem kwijt te zijn. Deze vaak terechte klacht komt door een verkeerde gedachte en inrichting van het CRM systeem.

Een CRM systeem dient Business Development Managers te voorzien van informatie waardoor zij de klanten beter kunnen bedienen. De informatie binnen een CRM systeem dient dan ook te bestaan uit alle activiteiten die door alle medewerkers van de gehele organisatie verwerkt wordt voor de klanten. Natuurlijk is een Business Development Manager ook een medewerker en verwerkt informatie zoals bijvoorbeeld een bezoekverslag en een Sales Forecast / Funnel.

Zaken zoals wie is er allemaal in contact geweest met de klant, welke projecten lopen er, de status van een project, de openstaande posten, op welke events is de klant aanwezig geweest, de nieuwe NAW gegevens na een verhuizing, welke attentie(s) heeft de klant ontvangen, etc. etc. Dienen allemaal inzichtelijk te zijn binnen het CRM systeem, maar niet door de Business Development Manger ingevoerd te worden, maar door de bedrijfsprocessen binnen de organisatie.

🔹 Is CRM binnen jouw organisatie een “eilandje” waar de Business Development Managers alle informatie moeten invoeren, of wordt het CRM systeem gevoed door informatie uit alle relevante informatie systemen?

 

Meer weten

Wil jij meer weten over de mogelijkheden van CRM en/of ERP binnen jullie organisatie? Laat het weten, wij komen graag langs om de mogelijkheden te bespreken.

Contact